صنعت بسته بندی و تولید یک بسته بندی مناسب
بسته بندی در بخش های مختلف از جمله تولید، انبارداری و فروش نقش ویژهای دارد.
البته این صنعت پیچیدگی های خود را نیز دارا می باشد .
بسته بندی محصولات در عین اینکه باید استحکام کافی برای محافظت از کالا را داشته باشد، باید از نظر زیبایی ، طراحی بسته و خلاقیت به کار رفته در آن توجه مشتریان را به کالای مورد نظر جلب کند. بنابراین صنعت بسته بندی در تمامی جهان توانمندی زیادی در رشد کسب و کارها دارد. بسته بندی حضور پررنگی در زندگی امروز بشریت دارد و از مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی روزانه کاری و خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک همگی به طور مستقیم به صنعت بسته بندی مرتبط است .
اهداف بسته بندی برای کالا ها
هدف نهایی بسته بندی محافظت از محصول برای نگهداری و انبار و توزیع و در نهایت ترغیب به فروش آن است. فرآیندی که شامل طراحی بسته، ارزیابی ، چاپ و تولید و در نهایت به پک کردن محصول ختم میشود.
بسته بندی هر محصول استانداردها و نیاز های خاص خودش را دارد و برچسبهای استاندارد روی بسته بندی به مشتریان اعلام میکند چه نوع محصولی داخل آن است و باید در چه شرایط نگهداری شود. همچنین سازمان جهانی استاندارد (ISO) استانداردهای بسته بندی و مشخصات فنی بسته را به صورت ویژه و بینالمللی تعیین و تدوین می کند.
جلوگیری از نفوذپذیری : بسته بندی باید کالا را در برابر عواملی مانند ضربه ، فشار، حرارت ، سرما ، رطوبت ، یا حتی موارد حساستری مثل نور ، اکسیژن ، اشعه فرابنفش یا گرد و خاک و یا خط و خش محافظت کند. بنابراین در صنعت بسته بندی، عدم نفوذپذیری یکی از اصلی ترین ویژگی های یک بسته می باشد.
اطلاع رسانی و علامت های اختصاری : معمولا روی بسته بندی محصولات توضیحات و یا نمادهایی چسبانده و یا چاپ میشود که به مشتریان اطلاعات مهم و مورد نیاز آنها را درباره نوع محصول ، طریقه جابهجایی بسته ، دما و شرایط نگهداری ، تاریخ مصرف و یا حتی شیوه نابودسازی بسته و کالا را توضیح میدهد. همچنین گواهینامه های استانداردی که محصول دریافت کرده است روی بسته بندی آن چاپ میشود .
بازاریابی و فروش : ترغیب مشتریان به خرید و جلب توجه آنها به محصول یکی از اصلی ترین مشخصه های یک بسته بندی می باشد . گاهی طراحی ثابت بسته بندی، برای مشتریان نمادی از نوستالژی ، اصالت و آشنایی به همراه دارد و گاه برخی طرح های خلاقانه و نوآورانه منجر به فروش چند برابر یک محصول می شود. در واقع در طراحی بسته بندی نگاهی ویژه به رشد فروش کالا می شود .
حمل و نقل آسان و حجم مناسب: نوع طراحی بسته بندی کمک زیادی به جا به جایی و انتقال راحت محصولات میکند. حمل و نقل و در عین حال انبارداری محصولات اهمیت ویژه ای داشته و می تواند سالانه صرفه جویی های بسیاری را برای تولید کننده به همراه آورد .
ایمنی: همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین اهدف بسته بندی محافظت از کالا بوده و بسته ها با پوشش حفاظتی مناسب میتوانند ضامن ماندگاری کیفیت محصول و سلامت آن باشند و همچنین از دستبرد به کالا و یا معدوم شدن آن هم جلوگیری کنند.
آیا این پست برای شما مفید بود؟
لطفا برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید
میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 7
لطفا اولین رای را بدهید!
5 دیدگاه در “صنعت بسته بندی و تولید یک بسته بندی مناسب”
توضیحات کاملی بود
بسیار عالی
توضیحات بیشتر بگذارین در صر رابطه با صنعت بسته بندی
خیلی دوستدارم بدونم کیفیت کار درچه حدی است؟
بسیار مفید بود