مقالات

blank

صنعت بسته بندی و تولید یک بسته بندی مناسب

5
(7)

صنعت بسته بندی و تولید یک بسته بندی مناسب

بسته بندی در بخش های مختلف از جمله تولید، انبارداری و فروش نقش ویژه‌ای دارد.
البته این صنعت پیچیدگی های خود را نیز دارا می باشد .
بسته بندی محصولات در عین اینکه باید استحکام کافی برای محافظت از کالا را داشته باشد، باید از نظر زیبایی ، طراحی بسته و خلاقیت به کار رفته در آن توجه مشتریان را به کالای مورد نظر جلب کند. بنابراین صنعت بسته بندی در تمامی جهان توانمندی زیادی در رشد کسب و کارها دارد. بسته بندی حضور پررنگی در زندگی امروز بشریت دارد و از مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی روزانه کاری و خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک همگی به طور مستقیم به صنعت بسته بندی مرتبط است .

blank

اهداف بسته بندی برای کالا ها

هدف نهایی بسته بندی محافظت از محصول برای نگهداری و انبار و توزیع و در نهایت ترغیب به فروش آن است. فرآیندی که شامل طراحی بسته، ارزیابی ، چاپ و تولید و در نهایت به پک کردن محصول ختم می‌شود.
بسته بندی هر محصول استانداردها و نیاز های خاص خودش را دارد و برچسب‌های استاندارد روی بسته بندی به مشتریان اعلام می‌کند چه نوع محصولی داخل آن است و باید در چه شرایط نگهداری شود. همچنین سازمان جهانی استاندارد (ISO) استانداردهای بسته بندی و مشخصات فنی بسته را به صورت ویژه و بین‌المللی تعیین و تدوین می کند.

blank

جلوگیری از نفوذپذیری : بسته بندی باید کالا را در برابر عواملی مانند ضربه ، فشار، حرارت ، سرما ، رطوبت ، یا حتی موارد حساس‌تری مثل نور ، اکسیژن ، اشعه فرابنفش یا گرد و خاک و یا خط و خش محافظت کند. بنابراین در صنعت بسته بندی، عدم نفوذپذیری یکی از اصلی ترین ویژگی های یک بسته می باشد.

جعبه سازی

اطلاع رسانی و علامت های اختصاری : معمولا روی بسته بندی محصولات توضیحات و  یا نمادهایی چسبانده و یا چاپ می‌شود که به مشتریان اطلاعات مهم و مورد نیاز آنها را درباره نوع محصول ، طریقه جابه‌جایی بسته ، دما و شرایط نگهداری  ، تاریخ مصرف و یا حتی شیوه نابودسازی بسته و کالا را توضیح می‌دهد. همچنین گواهینامه های استانداردی که محصول دریافت کرده است روی بسته بندی آن چاپ می‌شود .

بازاریابی و فروش : ترغیب مشتریان به خرید و جلب توجه آنها به محصول یکی از اصلی ترین مشخصه های یک بسته بندی می باشد . گاهی طراحی ثابت بسته بندی، برای مشتریان نمادی از نوستالژی ، اصالت و آشنایی به همراه دارد و گاه برخی طرح های خلاقانه و نوآورانه منجر به فروش چند برابر یک محصول می شود. در واقع در طراحی بسته بندی نگاهی ویژه به رشد فروش کالا می شود .

حمل و نقل آسان و حجم مناسب: نوع طراحی بسته بندی کمک زیادی به جا به جایی و انتقال راحت محصولات می‌کند. حمل و نقل و در عین حال انبارداری محصولات اهمیت ویژه ای داشته و می تواند سالانه صرفه جویی های بسیاری را برای تولید کننده به همراه آورد .

کارتن سازی

ایمنی: همانطور که گفته شد یکی از اصلی ترین اهدف بسته بندی محافظت از کالا بوده و بسته ها با پوشش حفاظتی مناسب می‌توانند ضامن ماندگاری کیفیت محصول و سلامت آن باشند و همچنین از دستبرد به کالا و یا معدوم شدن آن هم جلوگیری کنند.

آیا این پست برای شما مفید بود؟

لطفا برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 7

لطفا اولین رای را بدهید!

5 دیدگاه در “صنعت بسته بندی و تولید یک بسته بندی مناسب

  1. blank آناهیتا گفت:

    توضیحات کاملی بود

  2. blank محمد پارسا گفت:

    بسیار عالی

  3. blank علی گفت:

    توضیحات بیشتر بگذارین در صر رابطه با صنعت بسته بندی

  4. blank غزل ادیبی گفت:

    خیلی دوستدارم بدونم کیفیت کار درچه حدی است؟

  5. blank amir hosein گفت:

    بسیار مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
سایدبار

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟